tisdag 28 december 2010

sista dagarna på 2010...

Hej bloggen,nu är det snart slut på året,så jag ska skriva lite om julen som jag firade på landet,hos dotter,man ,4 barnbarn,det var kallt ute denna helg,så dom fick brassa på med värme i huset,byggfläkt gick för fullt,ved in i spisen,klabbar in i spisen varje timma dygnet runt nästan,el-element på i hela huset,men ändå blev det en lite lucka som drog in kall luft nånstans,kylan hade sitt grepp,sen blev det strömavbrott i 12 timmar,då fick vi dra till KUMLA- lägenheten,tillbaks igen då hade vi en stor jultårta med oss från konditoriet med en tjock röd marsipan på,som om konditorn hade haft kvar marsipanjultomtar och kavlat ut och lagt på,den var ovanligt tjock gick att ta sig igenom med stor möda men gott var det med fika ,under tiden vi var i Kumla .... då hade skinkan redan satts in i ugnen av mannen,som stektes efter konstens regler,den smakade mums,granen drogs in i huset efter det den huggits i skogen utanför,kapades i toppen ,och nertill,sen passade den in i ett hörn,stor och yvig,vacker gran,en riktig snygg Disneygran,man väntade bara på PIFF och PUFF skulle komma klättrande ut från den.Sen kokades risjulgröt,med kanel åts den och skinkan skars upp,smakade mumsmums.Sen kom julafton ,dottern gjorde julmat,traditionellt,köttbullar,Janssons,omelett,prinskorv,revben,osv...När vi sen ätit oss mätta,så skulle julklappar delas ut,en jättehög under granen,det var så mycket att det fick delas upp med 3 tomtar som efter en stund var uttröttade,av allt arbete och fick göra en fikapaus och andas ut,fortsätta en stund senare,och dela vidare,tog 3-4 timmar,så det tog tid,ska jag säga,sen tittade vi på TV,och alla gick trötta och mätta och la sig och sov gott till nästa morgon.Kylan och snön höll sitt grepp också denna dag,3 st katter,en hund,stod i köket och gnällde sprang omkring,dom ville ha sitt morgonmål,det fick dom och snart var det uppätet,men nöjda var dom inte,dom vill ha mat hela tiden,gärna varje timma,om dom bara fick....MEN annars så var det lugnt,vi tittade på våra julklappar och barnen var glada och nöjda med det de hade fått.Senare blev det slut på vattnet,tydligen en läcka nånstans,kanske det hade frysit sönder??? Vem vet,dotterns man gick ut ur huset,letade efter felet,vad ???VAR kunde det vara,hämtade liten värmefläkt och körde på ,där han trodde felet var,se det funkade till slut ,vattnet fylldes på och allt var frid och fröjd igen,men problemet kvarstår och måste redas ut,ska inköpas några grejor från JULA senare...OK. vi tog en promenad i kylan och snön,till postlådan en halvtimme därifrån,det räckte, sen in i huset och elda igen,jag fick byta rum för det drog ,så jag hamnade en trappa upp,där var det varmt och skönt. På annandagen reste vi tillbaks till Kumla,vi sov den natten där p.g.a.att det kunde bli snöyra och att kanske inte tåget gick normal tid som var bestämt,så vi tog det säkra före det osäkra som man säger.Följande daggick tåget bara 10 min. senare så det var ju bra och jag hamnade i Stockholm välbehållen och julen var över,nu ska jag fira NYÅR,HUR VET JAG INTE ÄN,men det återkommer jag till,vi hörs igen GOD FORTSÄTTNING.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.