söndag 13 mars 2011

dagarna,dagarna,dagarna.........

Dagarna går bara,som Mads Mickelsen säger i reklamen,jag har iallafall kommit ut lite från vinterfängelset,det ser ljusare ut,våren är på väg,men det ligger massor med snö och is här på vägarna,torra stora gator,så det går att komma fram med bil,men man blir ju galen på denna vinter.Just nu håller jag på att laga mat,jag var uppe kl. 6.00 av nån anledning,var väl utvilad,så jag titta lite på TV och sen tänkte jag framåt,så här,IGÅRKVÄLL då lade jag i blöt vita bönor,modell stora,ien rymlig kastrull,sååå .slog jag ut vattnet på morgonen från kastrullen,tog och hällde nytt friskt vatten över bönorna,kokade,slog ut vattnet efter det kokat,hällde i nytt vatten igen,friskt kallt,kokade i en timme,lade i 2 msk. tomatpure .,lite salt,halv dl.olivolja,lite morötter,skala,skiva,några potatisar med,hade i persilja,istället för lök,LÖK ska det ju vara men av olika orsaker tar jag persilja istället,,och oregano efter smak,koka till potatis,morötter är mjuka,Nu har man en nyttig maträtt,som räcker ett par dar,alla gånger.Man kan ju steka köttfärsbiffar.med fetaost,en sallad till det så har du alla vitaminer som behövs.Bara att värma maten efter behov och göra andra roliga saker för mat finns några dar...promenera,shoppa,hälsa på nån,hobbyjobb,ex.måla tavlor,lösa korsord,ex.EN SAK TILL ,när man är stressad och lite äldre,även unga,så kan det vara bra att ha maten klar annars blir det lätt att man tar till snabbmat,som iregel är för fet,och sötsaker,för att bli lugnad...Och en sak till,flytta inte nycklar ,glasögon,plånbok,bilnycklar i olika fickor eller platser,LÄGG ALLTID TILLBAKA PÅ SAMMA PLATS DÄR DU TOG GREJERNA,annars blir det att man stressar runt och letar var la jag plånboken,kontokortet,solglasögonen,osv.Det är tidsödslande och oroar i onödan,tänk vad skönt DÄR ligger plånboken som den alltid gör,maten är färdiglagad ,jag får mer tid och slipper stressa, Det är en dröm som man kan uppfylla,för det är jag värd.....Detta är ju problem som inte är så märkvärdiga,lyxproblem skulle man kunna kalla det,just nu finns större problem ute i världen,jordbävning i Japan,översvämmningar i Australien,ev.härdsmälta i kärnkraftverk,katastrofen i Haiti,AIDS-sjuka,hungersnöd i Afrika.....Men vi får fokusera på det lilla,det är inte förbjudet,vi kan hjälpa oss själva att må bättre....Tack för ordet....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.