onsdag 6 april 2011

MISSFÖRSTÅR MISSFÖRSTÅND....

Jo så kan det vara ibland,ibland är det utlänningar som inte förstår nyanserna i språket,vi har folk från småstäder i landet,vi har norrlänningar och skåningar,stockholmare,södersnacket,skånskan,dalmål,det kan vara knepigt ibland att komma överens.Ett exempel är detta.Kompis från Blekinge,har bott i utkanten av stockholm c:a 40 år,men känner ändå inte till vissa nyanser i språket,jag talar om att jag har mycket att göra nästa vecka,alltså är det packat,ingen tid finns.Då undrar min blekinge-kompis:Vart ska du åka? Jag tittar förundrad på henne,vaddå,åka,jag ska inte resa nånstans. Blekingekompisen:Men du ska ju packa.Jag ännu mer förundrad,näää,jag ska inte packa.Blekingekompis:Men du sa det...Jag tänkte efter.....Nej,jag sa att jag hade packat nästa vecka,alltså på ren svenska med lite söderdialekt,betyder det att jag är upptagen nästa vecka,suck..MISSFÖRSTÅND MISSFÖRSTÅR,jag undrar av detta lilla som uppstod mellan kompis och mig,kunde ha blivit helt fel i andra förhållanden......Idag uppstod ett missförstånd som inte var ett missförstånd tror jag ,det var nog mer en sjävbevarelsedrift av en kassörska på ICA MAXI.Följande utspelades..::JAG ska handla på ICA ,skulle vilja hämta ut pengar först från automaten,TRASIG,hmmm,jag frågar i informationen,kan jag hämta ut pengar i kassan när jag handlat och ska betala??? JAVISST INGA PROBLEM...Tack för det,jag handlar går till kassan,frågar först kan jag få 1000 kronor ut från kontot? Kassörskan jag vet inte om det går,ska försöka.Nej det går bara att få 500 kr.JAG:tack men jag ska ha 1000 kr,då struntar vi i det,men dom sa i informationsdisken att det skulle gå,ok.Jag går igen till information,JAvisst ska du få det,jag sa sen att kassörskan kan nog inte ,för hon sa att jag kunde inte få 1000 kronor,men då följde en dam med mig och frågade kassörskan,varför fick hon inte pengarna,då säger kassörskan att det måste vara ett misstag,att det skulle gå.Varför undrar jag säger hon tvärtemot nu.DÅ VAR DET ETT MISSFÖRSTÅND,vem ljuger mig rätt upp i ansiktet.ELLER kunde det vara att hon missförstår mig,men jag pratar svenska som man gör när man är född här och har gått i skola här i SVERIGE.jAG KAN ALDIG SLUTA ATT FÖRUNDRAS,kanske måste man fråga efter varje mening,har du förstått mig,eller ska jag förklara tydligare,fråga gärna om du känner dig osäker på vad jag talar om,men då blir det krångligt att prata med folk,misstag,missförstånd,att vi missförstår är nog mer än vi tror,globalt,inte konstigt att världen ser ut som den gör......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.