onsdag 3 augusti 2011

handla..

Hej idag ska jag handla bröd,ställer mig i kö,2 före,sen kommer min tur,då kommer en person in genom dörren,från höger,jag tittar förvånad på denna fräcka människa som ska gå före i kön,hon går fram till disken och säger,jag ska ha 2 st långfranskaa och 2 hekto småkakor,men jag sa inget,det går till så här i Grekland ,folk tränger sig före,finns inget kösystem,varje dag samma sak,man blir van.Men då säger det vänliga biträdet i affären,Vänta lite det är en kund före dig,jag trodde jag skulle krama om henne,vad bra att hon sa till.Så madamen fick snällt vänta på sin tur,efter mig,WOW.Jag kan räkna upp dagliga incidenter,posten,banken,super marker,överallt,finns ingen diciplin eller respekt.Lika i trafiken,barnhantering,var är uppfostran.Har sett skräckexempel,man får inte slå sina barn,men barnen slår sina föräldrar istället,och gammelmormor ska inte slippa undan.Jag hoppas det är bättre i stora städer,men på byarna är det nog så här,tyvärr.Det är ett annat liv.jag gillar spontaniteten,och ovetandet ,men jag börjar undra,varför kör man med sina barn på mopeder och motorcyklar sittandes fram vid styret,idag såg jag en mamma i 30-årsåldern som lät sitt 6-7 åriga barn stå på en platta fram vid mopedstyret,hon hade handlat och skulle hem,det var fullt allvarligt menat,säkert en vana.Det kan inte vara troligt att inte myndigheter vet om detta.Jag är här i flera månader denna sommar och har uppmärksammat en del märkliga beteenden.Fattas sunt förnuft,eller behövs information,jag vet faktiskt inte.Men som sagt man får ta seden dit man kommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.